Wat doen bij een terugroepactie van uw leaseauto?
Het komt wel eens voor dat bepaalde autoseries worden teruggeroepen door hun fabrikant, omdat er bijvoorbeeld een veiligheidsprobleem is vastgesteld bij de auto’s. In dit blog leest u wat u moet doen als dit het geval is bij uw leaseauto van VWP Shortlease.
Onlangs riep Volkswagen een aantal van zijn Golf modellen terug vanwege een probleem met de brandstofinspuitleiding. Ook bij Toyotahebben er al een aantal keren terugroepacties plaatsgevonden voor bijvoorbeeld de Prius. Wanneer dit gebeurt, ontvangen geregistreerde eigenaren van deze auto’s meestal een brief met het verzoek het probleem te laten verhelpen bij een dealer van het betreffende automerk. Maar wat is precies de procedure voor terugroepacties bij leaseauto’s?
VWP informeert u over terugroepacties
Stel, u leaset een auto bij VWP Shortlease en dit model auto wordt onverhoopt teruggeroepen door de fabrikant. In dit geval ontvangt VWP hier in eerste instantie bericht van, omdat de leaseauto altijd op naam van de leasemaatschappij staat. Uiteraard stellen wij u als leaseklant echter direct op de hoogte van de terugroepactie. Daarna is de gang van zaken hetzelfde als wanneer u de bezitter van de leaseauto zou zijn. U kunt de auto laten repareren bij een autodealer bij u in de buurt. In de meeste gevallen zal deze u een vervangende auto ter beschikking stellen.
Terugroepregister
Sinds 1 november 2012 zijn autofabrikanten verplicht om terugroepacties door te geven aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), die de acties publiceert in het zogenoemde Terugroepregister. In dit register kunt u precies zien op welke voertuigen en voertuigonderdelen een terugroepactie van toepassing is.